Az Oklahomai Egyetem professzora, Ramesh Sharda, már a diplomamunkáját is ebben a témában írta. Egy neurális hálót épített fel, mely a film néhány alapvető jellemzőjéből kiindulva meghatározza a valószínűsíthető bevételt. Ezen jellemzők mindegyike a film elkészítése előtt ismert az ameriaki moziipar számára. Ilyen fontos tulajdonság a korhatár, a szereplők ismertsége, a műfaj, folytatása-e valami korábbi filmnek, hány moziban vetítik majd a premier napján, valamint az, hogy milyen speciális effektusokat alkalmaznak benne. E változók alapján a neurális háló kilenc kategóriába sorolhatja a filmet, az 1 millió dollár bevételt jelentő abszolút bukástól, a 200 milliós bevételt hozó kasszasikerig. Sharida professzor neurális hálója 35%-os pontossággal jelzi előre a kategóriát, de az esetek 75%-ában csupán maximum egy kategóriát téved. Munkájukat az Elsevier kiadó Expert Systems with Applications c. folyóiratában közlik egy hónap múlva.
A program jól vizsgázott, és a hollywoodi film stúdiók elismerését is kivívta. Az idehaza is népszerű Pókember 2-ről, illetve a Shrek 2-ről helyesen gondolta, hogy a jegyeladási listák éllovasai lesznek. A Négyen résen (Waking Up in Reno), illetve a Szabad, mint a szél (Running Free) filmekről pedig szintén reálisan jelezte, hogy nem fog rájuk az utókor emlékezni.
A professzor jó üzleti érzékkel lehet megáldva, hisz a legjobb pillanatot választotta arra, hogy kutatásainak nagyobb publicitást szerezzen. Ugyan 2005-ben még három nagyobb szabású produkció hátra van (Harry Potter, King Kong, Narnia Króniákái), de az idei mozibevételek jóval elmaradnak a tavaly ilyenkoriaktól. Hollywood keresi az okokat. Természetesen a program ezeket a kérdéseket nem tudja megválaszolni, a neurális háló csupán előrejelzésekre képes.
Forrás:http://katalog.index.hu/cgi-bin/kereses.cgi?KERESES=Harry+Potter+h%EDrek&ID=1&target=magyarweb&x=9&y=4